فریبا ولی‌پور امروز دوم بهمن‌ماه در جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که با حضور دهیاران و بخشداران بروجرد در سالن همایش فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده قانونی تهیه شده که ضمن مشخص کردن وظایف همه دستگاه‌های اجرایی تأمین‌کننده موارد حمایتی از دهک‌های پایین جامعه در راستای جوانی جمعیت است.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها تاکنون کمترین میزان همکاری در این زمینه را داشته‌اند و براساس ماده ۳۲ قانون جوانی جمعیت شهرداری باید ۳۰ درصد فضای محیطی در اختیار خود را به مسئله تبلیغ و فرهنگ‌سازی در این خصوص اختصاص دهد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان خاطرنشان کرد: درحالی‌که شهرداری‌ها به این وظیفه عمل نکرده‌اند و حتی هنوز بقایایی از شعارهای کاهش جمعیت همچون شعار ۲ بچه کافی است در مکان‌هایی مشاهده می‌شود.

ولی‌پور اضافه کرد: در لرستان تا پایان سال ۱۴۰۱ وضعیت مطلوب تولدها باید ۲۶ هزار و ۸۸۵ مورد می‌رسید تا به نرخ جایگزین برسیم درحالی‌که ۲ هزار و ۵۹۲ تولد کم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همچنین در بروجرد میزان مطلوب باید به چهار هزار و ۴۵۳ تولد می‌رسید که ۵۳۷ مورد بوده است، افزود: دهیاران در روستاها همکاری کنند تا افراد به فرزندآوری تشویق شوند و موانع را در این مسیر نباید پررنگ‌تر از واقعیت نشان داد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان اضافه کرد: مطالعات در شهرستان بروجرد نشان می‌دهد مسائل و مشکلات اقتصادی اولین عامل در کاهش فرزند آوری نیست بلکه یکی از مشکلات در این شهرستان اختلاف سنی بسیار زیاد بین فرزند اول و دوم خانواده است.

ولی‌پور بیان کرد: بروجرد از نظر میزان ازدواج در رتبه ۶ که وضعیت میانه‌ای است قرار دارد ولی مشکلی که وجود دارد میزان بالای طلاق است که این شهرستان در رتبه اول استان قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه جوانی جمعیت در بروجرد باید مورد توجه قرار گیرد، فاصله زمانی بین ازدواج تا تولد اولین فرزند است که گاه به هشت سال هم می‌رسد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان اظهار کرد: در طرح جوانی جمعیت، سه‌قلوها تا پایان ۶ ماهگی از طرف ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شیرخشک و پوشک آنان تأمین می‌شود.

ولی‌پور با بیان اینکه بهزیستی نیز دوقلوها را تا پایان ۲ سالگی موردحمایت قرار می‌دهد، تصریح کرد: بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی مکلف هستند تا ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری را تأمین کنند.

b_300_0_16777215_00_images_photo_2024-01-23_08-00-57.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید